Kontrosflytt checklista – Steg för steg
Det finns en hel del att tänka på vid kontrosflytt. Förbered dig i god tid för att göra flytten så smidig som möjligt. Vi skapat en användbar checklista inför kontrosflytten, som du kan använda dig av för att inte missa något viktigt.
1. Börja planera i tid
Utse en projektledare som ansvarar för flytten så fort ett nytt kontrakt är påskrivet. Skapa en tydlig tidsplan för flytten och informera anställda och hyresvärdar om det fastställda flyttdatumet i god tid.
2. Gå igenom inventarier
En kontorsflytt är en bra möjlighet att gå igenom kontorets inventarier och bestämma vad som ska tas med till de nya lokalerna. Skapa en lista över allt som ska flyttas och vad som kan återvinnas, doneras eller kasseras.
Att rensa ut i förväg minskar kostnaderna för flytten och gör uppackningen i det nya kontoret mycket smidigare. Se även till att kontrollera att all utrustning fungerar innan flytten.
3. Se till att den nya lokalen är redo
Det är viktigt att tänka på inför kontrosflytten är att de nya lokalerna är förberedda och fullt utrustade med allt ni behöver när ni är på plats. Är allt förberett kan ni snabbt och smidigt komma igång med arbetet på ert nya kontor.
- Kontrollera att el, internet och telefoni fungerar
- Arbetsplatser, mötesrum och gemensamma ytor är möblerade och klara för användning
- Om snickare eller andra entreprenörer behövs för ombyggnationer, se till att deras arbete är färdigt i tid
4. Planera packning och märkning av lådor
Packningen är en stor del av en smidig flytt och bör göras systematiskt. Märk lådor tydligt med innehåll och till vilken avdelning de ska placeras i den nya lokalen. Prioritera att packa ned mindre använd utrustning först och arbetsplatser sist.
Några tips inför packningen:
- Använd vadderade lådor för känslig utrustning som datorer och skärmar
- Packa tunga föremål i små lådor för att undvika överbelastning
- Säkra viktiga dokument och arkiv genom att använda låsbara lådor eller skåp under transporten
5. Boka flytthjälp & flyttstädning
Om du behöver hjälp med kontorsflytten kan vi på SOL hjälpa dig. Vi har lång erfarenhet av att flytta kontor och ser till att allt från lådor till möbler placeras ut korrekt i era nya lokaler enligt era önskemål. Med oss kan du känna dig trygg – våra tjänster omfattas av försäkringar som skyddar din utrustning under transporten. Vi ser till att flytten sker effektivt och med högsta kvalitet, så att du kan fokusera på att komma igång i de nya lokalerna.
Läs mer, begär offert och boka kontorsflytt med SOL.
6. Efter flytten
När flytten är klar är det dags att sätta upp arbetsstationerna och kontrollera att all utrustning fungerar som den ska. Uppackning bör prioriteras så att verksamheten snabbt kan återgå till det normala.
Följ dessa steg:
- Rensa bort kartonger och emballage direkt
- Kontrollera att alla anställda har fått sina arbetsstationer ordnade och är redo att börja arbeta
- Informera kunder och samarbetspartners om den nya adressen och uppdatera hemsidan och andra kanaler
Tips för en smidig kontorsflytt
Här har vi samlat fler praktiska tips som hjälper dig att undvika vanliga misstag och göra flytten så effektiv som möjligt:
- Tänk inte bara för era behov i dagsläget, planera även för 3–5 år framåt i tiden
- Uppdatera eller avsluta avtal i god tid innan flytten, så ni slipper dubbla avgifter
- Se till att er försäkring täcker skador även under flytten
- Boka flyttstädning i god tid för att få bästa pris och slippa stress
- Gör adressändring och beställ nya skyltar, visitkort och annat material
- Informera anställda om vad som förväntas av dem under flytten, meddela kunder och samarbetspartners om er nya adress
- Se till att nätverk, datorer och annan teknisk utrustning är redo att installeras direkt i de nya lokalerna